Första natten utomhus 2014

Självklart var det ösregn första natten de fick gå ute...
Ella fick på sig ett övergångstäcke med hals (fast hals, annars hade jag gärna haft utan) för att skydda hennes känsliga njurar mot regnet.

Det var iallafall inga sura miner när jag gav dem kvällsmaten, utan de såg riktigt nöjda ut!
I morse när de fick frukosten så stod de dock vid stalldörren och hängde, men så fort de fick mat så var de glada igen.

Jag har tänkt mycket på detta med fri tillgång på grovfoder. Jag vill gärna ge den möjligheten till Ella och Rebelle, men så länge Thea står i samma hage så kommer det inte att hända.
Vårt grovfoder har dessutom alldeles för höga värden för att ha på fri tillgång, speciellt när Ella och Thea inte motioneras.
Halm har de att äta till max, men de har börjat rata det nu när det finns gräs att äta. För om ni inte visste det så har gräset växt hela december!

Jag får klura lite mer på detta med fri tillgång då jag verkligen vill att Rebelle ska få en bra start i livet och kunna växa bra utan kraftfoder.

Vad tycker ni? Jag är kluven!



 




 
 

Kommentarer
Postat av: Sandra
2014-01-03 @ 20:33:32 / http://ildapilda.blogg.se

Har du halm har de ju inget o klaga på!! Men de verkar vara lite nyhetens behag malm. mina väljer hösilage före halm! de väljer typ hösilage före gräs. Fattar inte, de är ngt m hösilage som är så jävla gott. haha. Rugge va ju bara avundsjuk på email i sensommar då jag körde ut hö till honom, fast de hade gräs, än om de inte va sådär jättemkt sommargräs men han va ju rätt rund om magen så behövde ju inte mer :P

Min plan var ju att köpa bara halm i framtiden, o ha de i storbal som fritillgång, men jag tror inte de krm funka… Jag ska nog prova med nga få balar, o se om de äter, annars är det ingen mening, de ska ju faktiskt tycka de är gott ändå o visst är de runda om magen, men de är ju inte asfeta….. tkr jag iaf:P haha.

Svar: Ja, halmen verkar vara andrahandsvalet när det gäller mat. Tråkigt är det ju då det är så himla mycket socker i svenska gräset :(

Men du hade alltså tänkt att de skulle ha halm på fri tillgång och portionsutfodring med hösilage, eller att du ska ha fri tillgång på båda? Om du ska ha fri tillgång på båda så är ju risken att de bara äter hösilaget och då får du ju heller inte det resultatet du vill ha :P

Jag är så kluven på detta kring fri tillgång, nästan så jag blir arg! Eller frustrerad är jag väl. Orkar inte behöva anpassa mig efter Theas behov då det egentligen bara är henne det hänger på.
Om det bara hade varit mina två så hade de haft fri tillgång på hö + halm för längesedan!
Jag tycker att dina två ser ut att vara i perfekt hull för att ha fri tillgång, men självklart ser de lite runda ut nu när de har så mycket päls ;) hahaha

Edit: Gud vad dum jag lät när jag sa att de ser bra ut för att ha fri tillgång. Inte riktigt så jag menade! Jag menar självklart att de ser ut att ha bra hull överlag, och det märks inte att de går på fri tillgång. Dumma mig! :P
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2014-01-04 @ 14:35:32 / http://ildapilda.blogg.se/

Ja alltså helst vill jag ha bara halm på ri tillgång! O de verkade funka då rugga dök ner i halmen först, ilda med. Sen…. inte lika kul längre :P vet inte om de kanske är för att de blir lite blött, o då är de äckligt? hösilaget kvittar de för dom om de är blött… men i framtiden vill jag ju ha ett tak över balen,.. så vi får väl se :P prova halm ska jag iaf! :D

Åh… förstår det… O de är ju inge kul o separera på hästarna heller.. Men är Theo för tjock eller? Ilda har ju alltid varit rund. o alla sa att jag va dödsdömd för att ge ilda fritillgång, de va nästan så stallet förbjöd mig först. Sen fick hon de o hon har nu hållet ett bra hull, helt av sig själv, hon rids ju inte ens!! Klart hon är rundare nu än då vi tränade o galopperade flera mil i veckan, men de är ju inte så konstigt! Däremot är hon finare nu i alla leder o ben osv än vad hon va då hon galopperade flera mil per dag, DET är rätt coolt ;)
Så, jag tror att hästarna kan känna själv hur mkt mat de ska äta! Theo borde ju inte äta tills hon inte kan gå längre, förstår du? I början blir de väl hets, men sen borde de ine va så längre..!

O hösilage blir kanske lite som m kraftfoder när man har halm hela tiden, att e vet att de krm ngt godare! :P Ilda slutade ju hetsa på morgonen o att komma in på kvällen då hon inte fick kraft, hon blev som ett lamm! :)

Hahahaha det är helt lugnt, mina är tjockisar. Jag är hemmablind de vet jag också men jag tkr ändå de är fina nu :D hahahah :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: