Hovar

Jag har alltid fascinerats över hovar, men det var först för två år sedan som jag började lära mig mer.

Jag verkar nu både Ella och Thea själv vilket jag själv tycker är bäst. De har inte jättesvåra hovar, men man måste ändå tänka och fundera en del innan varje verkning.

Ella har problem med långa tår och kraftig strålröta på alla hovar samt trånga trakter på innersidan och understruckna trakter, båda fram.
Thea har problem med återkommande hålväggar på alla hovar och snedslitning i båda framhovarna.

Jag försöker verka så ofta jag kan och orkar, men min rygg och mina knän klarar inte alltid av fyra hovar på en dag.
Ibland gör jag så att jag tar två hovar per dag eller att jag kanske verkar undersidan av hovarna en dag och nästa dag rundar jag av uppifrån.

Jag vet att det finns många åsikter kring barfotahovar och att verka sina egna hästar, men helt ärligt så tycker jag att det är otroligt onödigt. Att ha sin häst barfota är inte att man bara drar av skon och sedan låta hästen bli verkad var 8:e vecka. Det är ett heltidsjobb att ha sina hästar barfota, om man vill ha "perfekta" hovar dvs, man måste ständigt tänka på motionen de ska ha, verkningen, maten, eventuell behandlig av strålröta utifrån och underlaget de ska gå på.

Jag ska förtydliga att jag absolut inte har något emot folk som har skor på sina hästar, det är upp till var och en! 
Alla har inte kunskapen, tiden och drivet till att ha sin häst barfota. Men man kanske kan försöka få annat i hästens liv naturligt, så som fri/begränsad fri tillgång på grovfoder(hö/hösilage/halm), minimera kraftfodret, mycket utevistelse, minst en kompis i hagen, lösdrift osv.

Nu märker jag att jag börjar gå lite "off topic", så tillbaka till hovar.


Jag brukar ofta kolla på youtube-klipp från en användare som heter thehappyhoof då hon visar både verkningstips och klipp där hon dissekerar olika hästhovar.
Det senaste jag började intressera mig av är detta med att mäta den individuella hoven för att få en bra balans. Detta tar "thehappyhoof" upp i varje klipp där hon verkar. Detta har jag försökt rita upp för mig själv för att sedan testa på hästarna. Jag är lite osäker än då jag inte hittat någon svensk person som gör detta och jag är lite rädd för att raspa sulan i tån som man oftast behöver göra om hoven inte är i balans, enligt denna människa + att man ska ta bort ganska mycket av strålen.

Jag tänkte iallafall verka Thea idag och jag kommer även filma när jag gör ena framhoven. Om ni vill se filmen så kan jag lägga upp den lite senare.

Bild på instagram som förklarar lite enkelt hur man mäter hoven. Efter jag tog denna bild så skrev jag till lite mer då jag började förstå lite mer av vad "thehappyhoof" beskrev.

Thea vänster fram, efter avskoning 04042012
Thea vänster fram 06092012

Theas hovar var höga och trånga i trakterna, hade ofta hovbölder och separationer/hålväggar innan avskoning.
Efter avskoning har hon fina stora strålar, vida och låga trakter samt en enda hovböld(som öppnade upp sig själv för att sedan självläka).
Hennes hovar är ännu inte optimala, men vi är på god väg!
Oöm på gräs, asfalt, hårdpackad grusväg samt grusväg med mindre och runda stenar. Ömmar fortfarande på vassa stenar.

Ellas hovar tar vi en annan gång då det är så mycket som behöver skrivas.

Kommentarer
Postat av: Sandra
2013-09-09 @ 14:52:20 / http://ildapilda.blogg.se/

Menar denna happyhoof att man ska raspa sulan i tån för att skåla hoven mer?

Jag känner ju direkt en rynkning på näsan då man hör "raspa sulan" men de finns ju som sagt mkt teorier.

Har du läst senaste inlägget hos Sankalas? (barfotahovar)

Intressant de med att lämna litenliten del hovvägg, för att skåla hoven mer, o att strålarna då också blev bättre!

Svar: Vad jag förstått så menar hon att man rundar av lite i sulan redan för att hästen ska få bättre överrullning. Men jag måste kolla vidare på det där. Är inte helt säker på vad hon menar!Klart man inte vill raspa i sulan, men om man tänker på vildhästar så sliter ju även dem mycket i tån och får därför bättre överrullning.

Jag läste lite av texten av Sankala, men jag vet inte. Det känns som att de säger emot sig lite, men självklart utvecklas de olika verkningsmetoderna och i slutändan måste man göra det som är bäst för hästen. Jag tror däremot att det är svårt att lämna lite hovägg eftersom hästarna ändå sliter ner den när de går på hård mark.

Jag är verkligen KLUVEN!
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2013-09-10 @ 16:38:54 / http://ildapilda.blogg.se/

Okej. Ja de är klart. de blir nog nga milli jag tar ner då jag rundar av ilda, spec nu då hon blivit lång i tån i sommar så jag kortar av tån allt jag kan o de har gått tillbaka på bara en verkning!

Däremot önskar ajg att hon gick på hårdare mark. Eller bägge två såklart. de sliter inte alls mkt på hovarna nu... Om, eller förhoppningsvis när ;), vi hittar en gård så ska jag försöka stena o grusa en del så den är full med bara sten, o funderar nästan på asfaltera en också, men tror det blir för halkigt på vintern så ska göra olika sorters sten då ist. SJUUKT taggad! O vill ha dem i en del m typ kallhygge, en del m skog o en del öppen mark m mjukare o sen en stor del stenad! :D wiieee

Svar: Ja, så blir det att jag gör på Ella när hon blivit lite lång med. Det känns så svårt att avgöra vad kring verkning som känns "godkänt" även om alla hovar är olika.Jag vill inte följa varken den ena eller den andra metoden, utan hitta något som passar hästen. Precis som jag gjort med min ridning och hästhållning. Försöka hitta ett ihopkok av olika metoder!
Ja, bra underlag i hagen skulle ju verkligen hjälpa en på traven! Hoppas verkligen att du hittar någon gård som passar och sedan tycker jag att vi bollar ideer om hur "den bästa hagen" ser ut! Jag är så sjukt taggad för din skull. Så kul om du kan komma ännu ett snäpp närmare naturligt för hästarna!! *Avundsjuk*
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2013-09-10 @ 18:02:53 / http://ildapilda.blogg.se/

Ja men exakt, man ska ju inte följa ngt blint. man blir ju bara mer o mer skeptisk o frågande ju fler dagar man vandrar på denna jord. haha. men vildhstmetoden är helt klart den bästa hittills.

Ja men absolut!! så som jag har sommarhagen nu är fan kung, de går jättemkt då de är avdelat o så, o vinterhgen är lite så också. vatten på ett ställe o mat på ett gör ju att de går mkt o spec rugge som ALLTID kommer fram o går mellan längst bort hela tiden typ! Skulle bara vart nga hektar större ;)
Åh va kul att höra! jag är sjukt taggad också!! deroliga är att jag kollar mest på marken o sen lagårn o sist huset tpy. hahah. men börjar bli lite inne på att inte ha lagård då de är så sjuuuukt mkt jobb m de o allt är asstort. o ist typ garage el liknande som nästan alltid är fräschare o sen bygga stort vindskydd eller yte uterum :)

Svar: Ja men eller hur! Jag tror man får anpassa sig ju mer man lär sig om hästar och självklart ska man alltid göra saker som gynnar hästen i fråga!
Visst blir det så att man kollar på markerna först. Det är ju där hästarna ska gå liksom ;)
Det bäste vore väl en "carport" eller liknande då de brukar funka utmärkt att ha som ligghall/vindskydd. Ladugårdar är bara sjukt mycket jobb, ta det från mig som vet. Haha
Hoppas verkligen att du hittar den ultimata gården för dig och hästarna, ska bli så sjukt spännande att följa er på bloggen när ni väl flyttar. Att kunna se dina framtidsplaner/idéer bli till verklighet. Det kommer bli så nice!
Hur mycket gårdar finns det uppe i Norrland? Blir det så att du stannar kring Umeå eller kan du tänka dig att flytta en bit ifrån om du hittar den perfekta gården? Bara lite saker jag undrat på ett tag :P
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2013-09-12 @ 16:43:08 / http://ildapilda.blogg.se/

Ja, jag har som förstått det! O ensam blir det ju FETTmkt jobb :P

Jo det finns mkt gårdar, dock är mkt skrot, gamlagamla västerbottensgårdar o mkt pensionärer o gamla som har dem. Det finns såklart fina också, typ den jag kolla på sist var SJUKT fint o hummelholm är helt stört vackert! Skulle fan göra allt för att köpa naturreservatet o ha hästarna där!!!
Men jag hoppas vi hittar ngt inom ett år, vi klarar ju oss i ett år till utan, då de kan gå på bete. skulle va perfekt om vi hitta ngt i typ april/maj! :)
åh jättekul att höra!! <3 Jag är sjuukt taggad oälskar verklinge de få som peppar mig till de här, många ifrågasätter bara vad fan jag ska med en gård till typ. haha o att de kmr bli omöjligt att betala o hålla osv då jag inte har fast jobb o är 21..
Jag vill stanna kring umeå, just för att jag har jobb här o familj då pappa hjälper mig sjukt mkt m hästarna. Med eget blir de ju lite lättare ändå, hoppas jag, bara man hittar bönder som vill ha skit o kan hjälpa m traktor osv men de borde inte va ngt problem på landsbygden. Kan tänka mig 5 mil utanför stan, de blir knappt en timmes pendling till jobbet o de känns okej!
Många, även papap, ifrågasätter även de, att de blir drygt o pendla, men jag tror att uppladdningen kmr gå så mkt bättre ute på landet än i stan, jag trivs bara mindre o mindre här... o jag bor ändå inte i en storstad :P
Söderut vill jag dock inte.. främst för snön! haha. Norrut kan jag absolut tänka mig men inte nu o umeå är ändå lkämpligt att ha hyffsat nära för jobb o handling osv, däremot vill jag inte bo I umeå. :)

Svar: Hur har det gått nu med gårdletandet? Du verkar ha fått något bakslag vad jag läste på bloggen?Det vore så skönt att höra hur det gått för jag tror verkligen att du kommer klara detta!
Jag tycket inte 1 h pendling är speciellt långt. Jag klarade 1,5 h pendling i 2 år med tåg/buss till skolan och det var inte alls farligt!
Du får be din pappa att peppa dig rejält istället, för ju mer pepp destu mer självförtroende får du till att klara detta.
Ett tips är att skaffa dig en egen liten traktor, sjukt smidigt till att mocka hagar, lägga grus osv. Traktor är inte spec. svårt att köra eller hantera och man kan köpa billiga, fungerande på blocket! Bajs vill nog många ha så länge du inte använder spån. Halm och torv brukar de flesta tycka är okej.
Håller verkligen alla tummar, tår och djurtassar. Det kommer bli AWESOME!
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2013-09-22 @ 19:43:37 / http://ildapilda.blogg.se/

Svarar på facebook!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: