Orka

Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva...

Jag är bara så less på att det aldrig kommer något föl.

Fram och tillbaka visar Ella tecken på fölning/nära fölning.
Tempen har nu gått ner igen efter att ha varit uppe på 37.9 och vänt igen.
Kollade igenom en gammal bok vi hade nere i stallet, och hittade då Ellas temp när hon hade hovbölden och var blockhalt. Då låg hon på 37.8.

Annars så hade Ella "bara" 37.6 imorse, och hon var riktigt pigg och glad idag!
Igår kväll märkte jag att hon hade gulare mjölk (om man får kalla det mjölk?) än vad hon haft tidigare.
Innan har hon haft väldigt genomskinlig med lite, lite gult i som man knappt kunnat se om man inte haft det på bomull eller liknande. Men nu har jag faktiskt tagit ett gammalt, genomskinligt teskedsmått och då har man sett nästan lika bra som med bomull. Man har dock inte kunnat se det gula så bra... Tills nu.
Jag ska testa färgen mot bomull ikväll för att se hur det ser ut då.
Jag vet inte riktigt vad gul mjölk betyder, om det är nära fölning eller inte.
Den är ganska klibbig och om jag ska vara riktigt äcklig, så är den varken besk eller söt.
Jag har googlat runt riktigt mycket men har inte hittat något om gul mjölk, förutom råmjölken då, och den är, vad jag har förstått, mycket tjockare än det Ellan har i tuttarna.

Rumpan har hon även kliat frenetiskt både igår och idag, och idag hade hon även kliat murvlan så det, utan att låta äckligt, fanns lite päls mellan läpparna. Haha

Jag har inte känt några fölrörelser på några dagar, även om jag sett några sparkar. Hela Ella hoppar till ibland när hon får sig en kick av fölis.
Jag tror att det är så att den ligger så pass nu att man inte känner rörelser vid virvlarna/höfterna.

Nej. Nu vet jag inte vad jag har att skriva mer.


 

Arkivbild.

Kommentarer
Postat av: Linnéa från vreta :)
2013-03-18 @ 17:30:41

Hej !
Kul med föl ! Fölvak däremot är inte kul, mitt sto visar också långt innan, ända upp till 3 månader för tidigt, dock har hon tydliga signaler under dagen hon ska föla på, då springer hon extremt mkt i hagen eftersom fostret vänder runt sig då, mjölken är svårt att se på mitt sto får råmjölk samma dag som fölet är på g och läcker då ut på benen, den ä lika vit dock tjockare än vanlig mjölk från Ica :) svårt första gången innan man vet vad dom visar :) hoppas allt går bra !

Svar: Ja, det är ju verkligen en hel vetenskap med alla dessa ston. Det verkar som att ingen är den andra lik vad gäller fölningtecken!Jag vet ju dock inte när hon ska föla då det blev en såkallad tjuvbetäckning genom staketet.
Men jag har tänkt på det med att dem vänder på sig. Jag har hört att vissa kan vända på sig en vecka innan fölning och det resulterar i rejäla förverkar.
Ella hade förverkar för ca 30 dagar sedan och hade dem i 1-2 veckor, sedan blev hon lugn igen.
Vad jag förstått med mjölken så ska det ändra förg från genomskinlig -> genomskinlig/gul -> grumlig -> gul ->vit... Jag vet ju inte hur mycket det stämmer + att dem kan få vit före dem får gult.
Ja, det känns som att förstagångare är klurigast då man inte riktigt vet vilka tecken som är de riktiga ;)
Tack så mycket! Det hoppas jag med :)
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: