Ödem nr 75... Nästan

Imorse märkte jag att Ella fått ännu ett ödem framför juvret. Denna gång är det framför höger juverhalva.
Hon hade ingen temp men hon är så otroligt stel i bakbenen så hon ser halt ut.
Hon var lite mörkare i Murvlan och hade små, små kristaller på spenarna.
Igår såg hon otroligt trött och orolig ut i ögonen, och hon är likadan idag.
Hon står och viftar med svansen konstant och pruttar som en galning.
Fötterna släpar hon i backen och hon vill helst inte gå så mycket.

Jag hittade några bra svar på buke gällande ödem framför juvrena, och det är flera som sagt att det är "mjölkfåror" som börjar växa till sig och att det då lägger sig som ödem över dem.
Detta ska tydligen vara ganska vanligt och helt ofarligt men jag hittar inte någon häst som haft ödem och varit halt som Ella är.
Eller egentligen vet jag ju inte om hon är halt, hon kan lite gärna vara otroligt stel.

Inatt stod hon upp och sov, natten till igår hade hon legat ner. Jag vet inte hur länge, men hon hade halm på kroppen och i svansen.

Komigen nu Ella, FÖLA!
Stoor mage med massor av ödem.

Vänster sida. Ödemet bak vid juvret har börjat gå ner lite.
 
Mage + ödem, höger sida.

"Påsar" med lite vätska i, på bringan.

Tuttisar med små kristaller.


Ödemet framför höger juverhalva.


Jag hittade en till intressant text från en tråd på Buke.
"När du får högre tryck i en vävnad eller ett kärl så pressas vätska ut och ett
ödem bildas. På människor "botas" det med vätskedrivande läkemedel. Att ditt sto
har ödem framför juvret är nog inte konstigare än att hon har mjölk som tar
plats och spänner ut vävnaden, som i sin tur blir pressad på vätska som tränger
ut under huden. Vätskan kan dessutom flytta sig och brukar rinna ner till den
lägsta punkten."

Låter väl rätt va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: