Men komigen då!

Nu har Ella stått upp och sovit sedan natten till lördag + natten till torsdag.

5 dagar utan att hon legat ner en enda gång.
Inte ett enda halmstrå på kroppen.

Igår när jag skulle fylla på Ellas hönät så märkte jag att det var fullt med blod på!
Det vita hönätet var rött uppifrån vänstra hörnet ner till högra hörnet. Som ett vattenfall. Längst ner i högra hörnet så var det blod i omkrets fotboll. Detta är alltså max 10 cm från golvet.
Jag vet inte hur hon lyckades eller vart det kommer ifrån.
Jag kollade igenom hela kroppen och i munnnen. Inte ett enda sår!?
Hon hade ätit normalt under dagen och hade inte feber. Fast det där med feber vet jag faktiskt inte....
Hon brukar normalt ha 36,7 och nu har hon mellan 37,4-37,7.
Igår vid lunch stod hon och flåsade/var anfådd och andades oregelbundet. Hon bet och kollade med arga blickar mot magen.

I natt var hon väldigt aggressiv mot allt och inget. Hon attackerade boxen, Thea, magen. Ja, allt.
Hon stod även och kliade sig våldsamt, både rumpan och magen/bogen.
Jag märkte även igår att hon faktiskt fått gul/genomskinlig mjölk. Egentligen har det nog funnits där ett tag bara det att jag inte sett det.
Jag hittade ett inlägg på buke igår att man skulle mjölka ur på en bomullstuss, och ja, där var det. Gul mjölk!

Snälla lilla fölis. Snälla lilla Tororps Rebelle. Kom ut nu!

 

Smäcker, blöt ponny, sommaren -10 i Ludvika.

Kommentarer
Postat av: Josefin
2013-03-12 @ 14:27:40 / http://marrakeshblandannat.blogg.se

Har du sett fölet röra sig i magen nu de sista dagarna? Tänkte så de inte har hänt något med det i magen. Vill inte skrämma upp dig men tanken slog mig bara när du berättat hur länge du vakat å inget föl kommit. Vet att på kor har min far haft några kalvar som lega "fel" å inte kunnat komma ut utan hjälp av veterinär som vänt kalven inne i magen.

Tror att Ella och Rugges föl kommer vara hur söt som helst!

Svar: Ja, absolut! Jag förstår vad du menar, och helt ärlig så har jag varit lite rädd att hon kastat eller liknande. Men fölis lever rövare till och från så Ella bara står och rycker. Nu hoppas jag bara att det varit någon mindre blödning någonstans så hönätet blev rött, och att detta är rejäla förverkar. Vattnet har inte heller gått så vitt jag vet, så jag tror inte att det är något felläge.Hoppas innerligt att detta är slutspurten och att fölis kommer ut innan veckans slut!
Jag tror med att det kommer bli världens sötaste föl. Så länge det inte blir ponny med ardennerhuvud eller ardenner med ponnyben. Haha :)
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: