Hage och mat

Nu har foder fått vandra sig tillbaka till min hjärna.

Jag gjorde ett inlägg på en tråd för dräktiga ston, på buke.
Där fick jag en kommentar där någon skrev att hon ser tunn ut. Njaa tänkte jag, hon ser ju fet ut.
Hon ville att jag skulle tänka bort magen och kolla på resten av kroppen, och så gjorde jag.

Hon är faktiskt smalare ut nu än vad hon någonsin gjort. Tunn över överlinjen men inte så tunn på kroppen så man ser revbenen.
Normalt sett är Ella otroligt lättfödd (och en del övergödd) och äter med god aptit, men innan jag visste om att hon var dräktig så tunnade hon ur rejält.
Jag började direkt att vänja in henne vid Granngårdens avelspellets och drog på med mer hösilage. 
Nu äter hon ca 10 kg hösilage, 1,5 kg pellets och 0,25 kg torr betfor(vet ej hur mycket det blir blötlagt) om dagen.
Egentligen vill jag att hon ska få fri tillgång till hösilage och halm dygnet runt, men detta går inte då Thea inte ska ha fri tillgång till hösilage.

Jag hoppas att tjälen är borta snart så Ella kan få en egen hage.
Helst vill jag göra hagen idag så hon redan kan få fri tillgång imorgon bitti, men först måste jag snickra ihop en låda att ha halmen i och även någon ställning att sätta hösilagebalen i.


Riktigt fräscha paint-skills har jag!


Jag funderar på någon av dessa till halmen. Troligtvis den till höger + att den ska ha lutande golv så halmen åker ner.
Den tänkte jag skruva upp på utsidan av ligghallen, ca 1 m högt upp.

Med hösilaget hade jag tänkt att jag först tar av hela plasten och plastsnörena runt balen för att sedan trä över ett hönät och sedan ta på plasten igen till hälften och spänna fast hönät + plasten med ett band.

Jag vill helst även att hösilaget ska vara högre upp då det lätt blir så äckligt på marken runt om maten.
En lastpall är alldeles för stort då vi har småbalar á 50 kg.

Vi får se hur jag gör och självklart kommer det bilder när det är klart :)

Nu måste jag åka in till Motala och köpa mer kraftfoder + extrafoder med hög proteinhalt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: