Föl i mars

Jag har börjat bli lite nojig över hur det kommer bli att få ett föl i mars/april.
Det är kallt, blött och blåsigt. Alltså inte det ultimata vädret för ett föl.

Jag vill såklart att fölis ska få vara ute så mycket som möjligt, och då har jag funderat lite på ett föltäcke.
Googlade lite och hittade ett föltäcke från Amigo, 200 g med magplatta. Dock låg priset på hela 399 :- vilket jag tycker är sjukt dyrt.
Iof så har jag kvar massor av fleece och vatten- och vindtåligt tyg sedan jag skulle göra häst- och hundtäcken.
Jag har även mönster till massor av olika hundtäcken vilket även kan användas till föl.

Det lutar nog mot att göra ett eget täcke, men jag vet inte riktigt vad jag ska använda för mått osv.
Min symaskin är inte heller 100 då den har några år på nacken, och om jag ska göra ett eget täcke så är det klart att jag vill att det ska hålla!

Jag har förstått att föl som föds i kallt väder sätter/föds med en tjock vinterpäls. Jag vet däremot inte om pälsen står emot både snö, regn och vind utan att fölis blir sjuk.

Det är så otroligt mycket att tänka på, och jag kan säga er att jag blir inte klokare, det spelar ingen roll hur mycket jag läser på.
Det enda jag vet är att det ska bli sjukt kul och spännade med ett litet Rugge-Ella föl!
Nya upplevelser inom hästeriet, en helt ny nivå!
Rugge, nästan 2 år.

Idag lutar det tyvärr mot att hästarna får stå inne. Det är halft snöstorm och det blåser åt alla håll och kanter, inte ett enda ställe där det är vindstilla.

Thea blir så himla spänd när det blåser ute då hon går och lutar med huvud och hals. Hon klarar inte av att gå i blåst då hon aldrig får slappna av, även om hon har täcke på sig.
Ella vill jag helst inte dra på ett täcke på.

Jag får hoppas att blåsten lägger sig så de får komma ut och röra sig iallafall några timmar!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: