Vet ej någonting

Confused...

Jag vet verkligen inte hur vi står med Ellas dräktighet.
Tänk om hon inte är dräktig?

På ett sett vore det skönt om hon inte var det då detta inte var något planerat, men nu har jag gått och sett fram emot att ha ett föl.
Ella kan inte se mer fölklar ut, förutom juvret.

Jag har läst runt ÖVERALLT och försökt leta efter svar på mina eviga juverfrågor.
Kan de föla utan att ha satt juver?
Kommer det bra mjölk till fölet om de fölar utan juver?
Hur många ston är det som fölar utan att ha satt juver?

Jag vet självklart att de kan föla utan juver, att de fylls på innan/under/efter fölning. Men hur vanligt är detta egentligen?

Just nu vet jag inte vad jag ska gå efter.

I fredags satte jag Ella i sin lilla fölhage över natten och betedde sig riktigt konstigt när jag var ute vid 1.50.
Hon varvade mellan att stå några minut i ligghallen, klia svansen (mycket och länge) och äta gräs några minut. Hon klarade inte av att stå still mer än några minuter utan hon vandrade.
Jag försökte somna men jag klarade inte av det, jag var så orolig.
Vid fyra tiden stod hon äntligen och försökte sova i ligghallen men jag märkte att hon mådde dåligt. Hon klarade inte av att stå still. Antingen var det svansen, benen eller huvudet som gick på henne.
Jag började helt ärligt att gråta då jag känner att allt det här är mitt fel och inte vet jag heller om hon betedde sig så pga. mygg/knott eller fölet.
Jag sprejade henne med hemmagjorda flugsprejen två gåner under den natten just för att se om det blev bättre, men nja.
Vid åtta-tiden var hon lugn och då släppte jag ut henne till Thea igen.

Igår var hon likadan fram tills ca 2-3 tiden och då gick jag och lade mig då hon var väldigt lugn.

Idag var hon helt bucklig på halsen av alla bett hon fått över natten, så idag tryckte jag i henne i hennes gamla flugtäcke, och nu är hon lite bättre.
Iof så sätter hon inte igång med det konstiga beteendet förrns vid tolv-tiden och jag har faktiskt inte varit ute och kollat till henne på va 1,5 timme.

Jag tycker att det är dags nu... Helst för en månad sedan.

Jag får egentligen skylla mig själv för detta eviga vakandet, men inte visste väl jag att hon var dräktig eller när hon blev betäckt?
Nej, nu får det vara nog. Hon måste väl klämma ut fölet någon gång. Vi får väl hoppas att det blir snart...


Sötponnyn 2009

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: