Föl?

I söndags fick hästarna stå inne och äta sin frukost så jag kunde samla upp lite kiss från Ella.
Jag satt över en timme i stallet och väntade på att hon skulle släppa några droppar!
Till slut kissade hon lite och jag sprang fort fram med min lilla hink... När hästarna väl var ute så skulle jag stänga igen stalldörrarna och råkade då hälla ut den del av kisset. När jag väl kom in och öppnade paketet med provet i så märkte jag att det behövdes otroligt lite kiss, tur var väl det!
Jag satt och pratade med Sofia, Theas fd. medryttare som numera är en av mina närmaste vänner, under hela test-tiden. Jag fick en stor klump i magen och jag satt och skakade... Jag var så himla nervös!
Resultatet skulle visa sig inom 5-10  min men redan efter 2 min visade sig ett streck. Jag blev överlycklig och tårarna började komma. Jag visste inte vad jag skulle göra, jag ville bara hoppa upp i luften och göra bakåtvolter!
5, 10, 20, 60 minuter gick och det visade fortfarande bara ETT streck!
Ella är dräktig!

Nu har jag lånat boken "att bli med föl" och den läste jag ut på 1 h. Nästan allt som står i boken har jag redan läst när jag googlat runt. Det jag inte visste var att det fanns så mycket som kunde gå fel vid fölning. Allt från felläge till navelbråck.

Det jag är mest nervös över är att jag kommer missa fölningen och att det blir komplikationer runt fölningen. Att Ella inte får tillräckligt starka krystvärkar eller att fostret ligger fel osv.

Allt innan fölning är också krävande. Att inte veta när fölet kommer är väldigt stressigt då man ska vaccinera mot stelkramp och hästinfluensa 1 månad innan fölning, att man ska öka på fodret vid månad 8, att man ska köpa "fölväska" med olika viktiga saker i, att jag måste sätta om hagen och att jag måste vaka.
Den stora frågan är alltså NÄR, när kommer fölet och när ska jag börja göra allt??

Det är så mycket frågor som jag inte får svar på.

Om man bortser från allt detta så ska det bli så sjukt kul och lärorikt att få föl.
Jag skiter fullständigt i att det blir en konstig korsning, för det kommer bli mitt egna, första föl. En helt underbar korsning av mina favorithästar och det kommer bli en kanonhäst inom NH och AR som jag förhoppningsvis kommer sätta igång med inom några år.
Om Thea flyttar sen så är det klart att det blir skönt för mig att bli av med stressen att jag måste köpa/låna ny häst när hon åker.

Ella mår förövrigt bra även om hon verkar allmänt trött och tjurig(mot Thea och magen). Hon är i perfekt hull och äter väldigt lugnt och fridfullt.
Imorgon så ska jag och Elin ut på en tur i skogen, jag på Ella och Elin på Thea. Detta för att hon ska få skritta lite på Thea nu när Ella är dräktig.
Vi får se hur länge Ella orkar bära mig, men jag är förberedd på att kommer behöva leda henne  en del.
Jag tänkte iallfall testa rida med nya repgrimman med dubbla knutar + matchande reptyglar.
Nu ska jag skriva lite på mitt projektarbete så det blir av någongång!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: