Vakat.

Idag börjar jag min vakning.

Ella har börjat matstrejka och står bara mest och kollar ut i det tomma intet. Thea har också dåligt med aptit... Jag vet inte om det smittar av sig??
Jag slängde ut frukosten (ca 4 kg) vid utsläppet kl 10 och vid 14 så fanns det fortfarande hösilage kvar.
Eftersom att dem hade mat kvar så väntade jag några timmar tills nästa fodring, vilket blev runt 16. Slängde ut ca 4 kg då och det fanns lite kvar vid nästa fodring vid kl 19. När jag kom ner till stallet så pratade jag i telefon med Sofia (Theas förra medryttare), och mot min fasa så stod Ella i "kissläge" utan att kissa. Hon gick runt med svansen uppe en stund och sen gick hon och åt några strån på backen.
Väntade med att fodra dem och gjorde istället iordning stallet. Vid 19.40 fick de mat igen (ca 4 kg) och det låg fortfarande kvar en del vid insläppet 23.20.

Eftersom Ella haft detta skumma beteende idag så valde jag lite hastigt att börja vaka redan ikväll.

Vid insläppet så var hon som vanligt. Hon gick snällt in i boxen och åt sitt kraftfoder, dock väldigt sakta, och då passade jag på att känna lite på henne.
Fortfarande inte så stora juver, slappare bäckenband, slapp murvla.
Tog några bilder på magen och sen fick det bli godnatt!

När jag gick ner igen vid 01.45 så tror jag att Ella precis sovit. Hon hade halm på ena sidan av magen, blinkade med trötta ögon och andades väldigt tungt!
Thea stod och åt och hon hade något kg kvar, vilket är bra då hon faktiskt ätit en del, och hon fick lite mer mat som plåster på såret att jag kom ner mitt i natten.
Ella hade däremot inte rört hösilaget på golvet men hon hade ätit liiite från hönätet.
Jag kände lite på hennes mage, som nu är väldigt spänd, och den spändes till lite då och då(förverkar??).
Hon var väldigt kontaktsökande och ville helst bara stå och gosa/hänga vid min sida. Hon ville bli klappad under ganaschen och sedan ner på halsen. Jag stod nog säkert i 15-20 min och kliade henne vilket var väldigt uppskattat.
Hon var däremot på hugget och tjurig mot magen. Hon bet mot Thea och magen men aldrig mot mig, det känns otroligt skönt att veta att jag inte behöver vara rädd för att bli biten eller sparkad.
Jag blir dock lika chockad varje gång när Ella vänder rumpan till mig, även om hon bara vill bli kliad. I dag höll jag även på att bli intryckt mellan boxväggen och henne. Där fick det vara stop!
Jag gick fram till huvudet och kliade lite mer på halsen och sedan fick det bli godnatt igen.

Jag tänkte att jag ska gå ned om 20 min igen, även om jag inte tror att hon kommer föla riktigt än.
Jag är bara så nojig, så jag får väl skylla mig själv!

Hoppas ni alla fått en fin nattsömn, för det kommer inte jag ha.



Ella 14/4 2012
Hon hade ett paken om hoven då hon hade en stor hovböld och bandaget på andra benet är för stabilisering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: