Vak-natt nr. 3 halvägs

Nu är kl strax efter halv fyra och jag har varit nere vid 01, 02 & 03.

Vid insläppet kl 23 så var Ella väldigt gosig och skulle bli kliad och borstad överallt.
Hon har börjat lossa väldigt mycket vinterpäls så jag stod säkert och borstade henne i 15 min.
Efter det så skulle hon bli kliad på halsen, i ansiktet och på rumpan/svansen.
Efter hon hade ätit upp sitt kraftfoder så gick hon runt och åt halm och såg allmänt orolig/rastlös ut.
Hon stod med sura öron mot magen stup i kvarten, och jag förstår henne, då fölis levde rövare både här och där.
Hon gick till slut och åt lite hösilage och då gick jag upp. Kl var nog runt tolv då.
När jag gick ner vid ett igen så hade hon legat ner då hon hade lite halm på ena sidan av kroppen och stod då och åt hösilage. Hon hade hunnit äta väldigt mycket på 1 timme så jag slängde ut lite mer.
Hon skulle bli kliad på svansen och rumpan, men den här gången gnuggade hon rumpan mot mig (med svansen uppe!!) så jag nästan ramla omkull, och då fick det bli stopp.

Redan vid 9 igår kväll(17:e, söndag) så hade hon släppt lite mer bäckenband så hela murvlan var insjunken.
Hon hade även liite blod "där inne", men inget slem.

När jag kom in igen vid 2 så var hon RIKTIGT tjurig och attackerade Thea genom att springa från ena änden av boxen och bort till Thea. Den här gången var jag också nära på att bli biten då jag satte fingertopparna mot magen.
Jag fick definitivt inte ta på magen, någonstans. Rumpan och murvlan fick jag med nöje klia tyckte hon, men jag höll mig till svansen och rumpan.
Jag tror att hon hade legat ner, men jag är inte säker då hon bara hade några enstaka strån på sidan av rumpan.
Juvrena var väldigt varma, om inte svettiga, men inget större och det finns ingen färg på vätskan som kommer ut när man mjölkar.
Eftersom hon inte tyckte om mitt sällskap så gick jag upp.

Vid 3 så var det hus i helvetet på ponnyn!
Hon hade inte legat ner och inte ätit speciellt mycket, men hon var riktigt aggressiv.
Så fort jag petade på magen så fick jag se både bakåtslickade öron, spända näsborrar och ögonvitor.
Hon började höja huvudet och gungade fram och tillbaka med huvudet. Till slut högg hon.
Tack gode gud så högg hon säg själv på magen och inte på mig. Vid det laget hade jag redan tagit bort handen från magen.
Jag ställde mig fram vid huvudet och klappade henne på halsen och se där... Hon hade redan blivit svettig.
Hon tyckte om att bli klappad men hon var fortfarande sur. Till och från såg hon sådär arg ut och gungade med huvudet. Hon har verkligen ont!
Jag valde att gå upp när hon rusade mot Thea igen.

Nu när jag skrivit klart denna text så är kl 4 och om ca 15 min kommer jag att gå ner igen.
Jag hoppas verkligen att hon blivit lite mildare och att inget föl ploppat ut än.

Imorgon är min första praktikdag så jag hoppas att hon håller inne fölet ett par dagar till... Eller kanske inte. Jag är redan trött på att vaka även fast det bara gått 3 nätter.
Jag kommer sluta som en zombie eller ett psykfall.
Imorse började jag till och med att gråta då Chrille ätit upp min pizza... Och då hade jag ändå sovit några timmar!!
(Ursäkta eventuella stavfel, men konstigt nog så är jag ganska trött)

Glada Ella

Edit: Nu vid 4.15 så var Ellas juver svullna, eller liknande. Hon ville inte bli tagen mellan halvorna.
Skakade rejält på huvudet upp och ner även när jag inte rörde henne.
Hon äter helt okej men har druckit dåligt, ca 5 liter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: