Torsdag

 
Nu har det snart gått en vecka sedan jag började vaka.
I början var jag helt säker på att hon skulle föla inom en vecka, men nu känns det lite mer osäkert.
Jag känner mig helt ovetande om allt det här nya kring hästarna. Jag vill veta mer än vad som går.
Jag vill att det ska vara samma tecken på alla hästar som är nära fölning och jag vill ha många att prata med om detta.

Jag började min praktik på en ridklubb i Linköping i måndags men åkte inte dit förens tisdagen då jag har haft mensvärk.
I går så pratade jag iallafall med ridskolechefen och hon sa att om hon inte fått juver så är det inte dags än på länge...
Är inte detta väldigt fel eller??
När jag kollat runt på buke så har flera sagt att deras hästar inte haft något större juver, utan de fyllts på precis innan fölning eller precis efter fölet ploppat ut.

Just nu har Ella börjat släppa bäckenbanden, hennes murvla är insjunken och slapp och ibland lite svullen.
Hon bajsar i småhögar(minst 6 st per natt), äter vissa nätter bara 2 kg hösilage, andra närmare 20 kg. Hon äter jättegärna halmen före hösilaget och vandrar runt i boxen. Hon piskar med svansen, hugger och sparkar mot magen. Vill inte riktigt att man ska ta på varken magen eller juver 80 % av dagen, att bli borstad går oftast bra.
Magen har blivit större bakåt och bebisrörelser ser man inte till så mycket mer.

Allt det här tycker jag är tecken på att det är dags. Men jag verkar ha fel.

Nu till min lilla babymonitor.
Jag fick hem den igår vilket är väldigt snabbt då jag beställde den i måndags.
Jag monterade upp den i boxen, på en av pelarna, ca 1,9 m högt. Jag tyckte att jag såg bra på monitorn men sen ville jag testa räckvidden. Jag kom upp till min bil, vilket är ca 5 m från huset, sen bröts signalen.
När jag kom in så testade jag igen... Ingen signal.
Jag testade istället att gå upp till "gästrummet (a.k.a Lisa och Magnus rum)" och då kunde jag höra ljud och se temperaturen i stallet men det fanns ingen bild.
När hästarna väl kom in så märkte jag att man faktiskt inte såg hela boxen och då fick jag ringa ner Christoffer så vi kunde sätta upp kameran någon annan stans. Vi försökte hitta ett bra ställe, och efter ca 20-30 min hittade vid ett bra ställe. Man såg hela boxen förutom hönätet, vilket är bra då det inte finns något halm där = att Ella inte lägger nig ned där.
När vi gick upp igen så ville jag såklart testa signalen. Den räckte inte ens 30(!!)m.
Jag testade imorse igen och då kom jag upp till kanske 40 m och när jag testade för några timmar sedan så täckte den ända upp till Christoffers morföräldrars hus, vilket är kanske 50-60 m.

Jag köpte ju denna monitor för att underlätta vakningen och det skulel bli så skönt att sitta och kolla på en skärm inne i huset.
Nu måste jag ställa ner husvagnen iallfall eller sova inne hos P-A, vilket jag inte vill då dem lägger sig vid nio-tiden, så jag får sikta in mig på att få ner husvagnen.

Nu vid insläppet så var hon som vanligt, åt kraftfodret och sedan hösilaget. Var otroligt slapp i murvlan och var ännu mer "geleig" på rumpan.
Juvrena kändes slappare än vanligt, men har definitivt börjat fyllas på.
Jag vet inte om det är så att juvrena varit svullna och sedan har svullnaden gått ned och nu har dem börjas fylla på med vätska. Det var iallfall väldigt enkelt att "mjölka ur" henne även om det bara kom ut genomskinlig vätska.
Hon har även fyllt på kanalerna framför juvrena.
Bebis rörde sig inte alls men magen har däremot börjat bukta ut ända bak på virveln, så det kanske är för trångt för den att röra sig.

Här kommer några skillnadsbilder.


Ellas mage 10/2 -13

Ellas mage 19/2 -13


Ellas mage 10/2 -13


Ellas mage 19/2 -13




Rumpan 19/2 -13

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: