Övervakningskamera?

Igår började jag få lite smått panik då jag trodde att Ella skulle föla, och började då att leta efter en övervakningskamera.

Jag vet att det finns HorseCam, men jag vill helst inte lägga ut ca 5000 kr på en kamera som jag kommer använda i någon månad.
Jag gick in på blocket för att kolla efter begagnade, men det fanns inget av intresse. Efter det så gick jag in på olika elektroniksidor och hittade sedan en väldigt bra hemsida som sålde både trådlösa och med sladd och jag fastnade för två trådlösa som var prissänkta(!).
Eftersom jag inte riktigt är så kunnig inom IT osv. så mejlade jag företaget och frågade vilket dom trodde skulle passa min situation.
Ca 150 m till stallet (inte fri sikt), trådlöst internet då jag inte har möjlighet att dra ner kablar, ska helst inte kosta över 3009 kr, lätt att installera och ett + om man kan kolla på mobilen.
Tyvärr hade dem ingen som skulle passa men han kunde ta hem en från en svensk leverantör och detta skulle ta en dag. Denna kostade 3600 kr och så skulle man sätta i någon sorts SIM-kort och med den så kunde man koppla upp sig till internetet.
Jag kände dock att den var lite för dyr och krånglig så det blev inget med det.

Varför jag vill ha en kamera är för att jag inte vill gå ner varje timme för att kolla till hästarna eftersom jag inte vill störa deras sömn. Det låter ganska vettigt va?
Ett annat val är ju att jag sover i sadelkammaren, men den är tyvärr inte isolerad ordentligt.

Jag hoppades förut att Ella skulle föla i sommar för isåfall skulle jag satt husvagnen utanför stallet och då haft en kamera i boxen som räcker 100 m. Jag tror dock inte att Ella kommer att knipa tills det är varmare utan hon kommer nog föla innan slutet av april.

Idag satt jag och prata med min mamma i telefonen och vi kom fram till att man kanske ska kolla på babymonitors. Det finns ju sånna med bild nu för tiden!
Jag googlade och hittade en bra sida direkt. Monitorn var billig, enkel, filmar bra i mörker, hade en liten skärm och det är 300m räckvidd!
Det kommer nog bli att jag köper denna då den låg straxt över tusenlappen.
Jag tänkte fortsätta kolla runt lite för att se om jag hittar någon billigare eller bättre men om jag inte hittar någon eller att Ella fölar innan så kommer jag att beställa denna på måndag!

Nu ska jag gå och mysa med min karl och lite hemmagjord tacopaj och en film!

Ha en bra allahjärtansdag allihopa! :)


Kommentarer
Postat av: sandra
2013-02-14 @ 22:00:52 / http://ildapilda.blogg.se

HAHA vilken bild!!

jag vill också ha en kamera fast i hagen. Vill ju ha sommarbete mitt i en skog typ så där skulle jag ocså vilja ha enkamera men de finns ju ingen sladd där el ngt så jag vet inte om de funkar. men de kanske finns sånna som är trådlösa o batteridrivna typ, o m ett simkort så den kopplar upp sig på 3g nätet?

Svar: Visst är det charmig ;)
Ja, det känns så smidigt med kamera, då slipper man ju oroa sig!
Frågan är ju hur många som går på batteri... Annars kanske man kan göra så som man gör med aggregat? Koppla upp det med ett bilbatteri.
3G låter ju klart smidigast, men det är då f*n inte billigt :(
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: