Monstret i magen

Lilla livet i magen har börjat leka rackare nu! Stackars lilla Ellan får nog inte många lugna minuter om dagen.
Senast igår höll min snälla ponny på att sätta tänderna i både mig och Thea då hon hade druckit flera liter vatten, vilket gör att fölis rör på sig MASSOR.

Jag har nu bestämt att Ella inte får ridas mer tills ungen ploppat ut.
Hon har blivit tröttare och tröttare för varje dag som går, och inte nog med det så har hon blivit så sjukt klumpig så hon har halkat omkull rejält ett par gånger!

Jag har nu börjat fundera på om jag ska sko Ella, jag vill inte att hon ska ramla mer både för hennes och bebbens skull. Det skar verkligen i hjärtat sist Ella halkade och la sig platt på sidan och benen vek sig åt alla håll och kanter...
Vad jag förstått så är det "bästa" att sko med är flappskor, att det är som en heltäckande plastsula med en halv järnsko fram vid tån. Varför det bara är en halv sko är för att det ska kunna spikas fast i hoven men ändå lämna frihet åt trakterna så hoven kan vidgas.
Jag mår dåligt över bara tanken att spika fast skor på Ella då hon gått barfota utan problem i snart två år. Men utan motion, mer vikt och sockerrikt foder så ser hovarna ut som skit, rent utsagt, och detta gör det inte heller värst behagligt för Ella att gå på.

Foder är även en återkommande sak som finns i hjärnan på mig.
Ella började för några veckor sedan att tunna ur och har nu inte en enda fettdepå att ta utav. Hon har bara muskler och en rikligt stor mage kvar.
För två kvällar sedan så slängde jag in ca 20-30 kg hösilage i boxen. Jag trädde först över balen med ett hönät på 5*5 cm och sen lade jag i det i det stora SMHN med lite löshösilage runtom + lite på golvet.
Detta har gått väldigt bra och jag är riktigt nöjd över hur snällt hon behandlar näten!
Utöver hösilaget så får hon även fri tillgång på halm, 1 kg utav granngårdens avelsfoder, lite vitlök, 1 dl B-vitamin, 1 dl nyponskal, 3 dl(uppblött) silad betfor och lite morötter.
Själv tycker jag att det är lite för mycket men Ellas kropp verkar  behöva det.
Nästa vecka kommer hösilageanalysen hit med så då ska jag göra en rejäl foderstat till båda hästarna!

Utöver allt detta så mår vi alla ganska bra än om jag är lite trött i huvudet pga. allt kring föl, Ella och Thea.
Ella igår kväll 07022013

Kalaskulan 02022013

Jag ska försöka bjuda på lite nya mag- och kroppsbilder på Ellan iallfall veckovis så ni kan se hur allt utvecklas.



Denna vecka har jag iallfall märkt att mjölkkanalerna har börjat att fylla på lite + att Ella har blivit en riktig PMS-kärring.
Må detta föl hitta ut snart!

Kommentarer
Postat av: sandra
2013-02-09 @ 15:33:19 / http://ildapilda.blogg.se

Haha, sjukt spänannde ju! Tänk om hon hade gått m rugge nu, hon hade ju dödat honom så jobbig som han är ibland! haha!
Du ska inte prova boots då? ist för skor? De går ju att brodda också :)

Svar: Haha! Det är nästan så hon vill mörda Thea ibland. Rugge hade inte haft någon chans ;)Jag tror nog att jag låter "hovproblemen" vara tills det blir mer is. Hon klarar sig ganska bra nu när det är snö :)
Så himla tråkigt att hennes hovar har blivit så dåliga. Tänkte ta några bilder och lägga upp dem här snart.
Hon har strålröta, lamellrandsröta och blåmärken på VARJE hov :( På framhovarna ser det även ut som att hovbenet ska åka igen snart... Men det är väl bara något jag har fått för mig *kinkig* :P
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: