Hingstar är livsfarliga... Eller?

Som jag skrev i presentationen så köpte jag en ardenner hingst på 7 månader i december 2010.
Den lilla hingsten skulle jag ha kvar tills han den dagen han inte andades mer.
Alla undrade varför jag köpte en ardenner, och inte minst varför jag köpte en hingst.
Den frågan kan jag inte svara på så folk förstår. Men när jag såg hans annons på blocket så hade jag ingen annan tanke i huvudet än -"Han ska jag ha!".

Sagt och gjort, vi åkte och hämtade honom den 4:e december.
Jag var så lycklig att min bebis var hemma. Han var underbar men väldigt ohanterad.
Han var ohanterad, inte avmaskad, inte vaccinerad, inte verkad och han hade löss.

Jag visste att han skulle bli något, han hade en genomsnällhet som få hästar har.
Han fick iallafall gå med Ella första halvåret och efter det fick alla gå tillsammans. Thea tyckte verkligen inte om Rugge och varje chans hon fick så läxade hon upp honom. Han är otroligt dumsnäll och det tyckte inte Thea om.

När Rugge väl växte upp så fick jag börja separera honom från tjejerna vid brunst. Det var mitt första misstag.
Han blev ohanterlig och sprang ilsket mot människorna som kom in i hans hage.
Han menade inget illa, det vet jag idag. Han ville bara få bort den konstiga känslan han fått när han gått själv.

Förstå själva att bli avskärmade från alla kontakt med sin egen ras. De enda som riktigt förstår en.
Så fort brunsten var över så blev Rugge sig själv igen.

Sista månadena innan Rugge såldes så var han helt underbar.
Han gick att leda utan problem, han älskade att stå i hagen och bli kliad, han älskade att pussas och mysa.
Det bästa han visste var att leka! Leka tillsammans med mig och tjejerna. Vi kunde springa runt i hagen hur länge som helst.

Jag ville egentligen inte sälja min fina hingst, pappan till Ellas föl. Min första egenköpta häst. Den killen som alltid kommer vara kvar i mitt hjärta. Men mina leder satt stopp för att ha en stor, tung unghingst. Jag hade inget annat val.
Rugge bor nu uppe i Umeå med världens bästa ägare, som gör allt för att få det att funka. Hon gör allt för sina hästar och försöker, som jag, göra det så naturligt för dem som möjligt.
Men när man vill ha hästar naturligt så får man OTROLIGT mycket skit! Alla går emot en och tror sig veta bäst om andras hästar. Hästfolk är så dömande.
Just nu har Rugges ägare fått massa skit för att hon har sina hästar tillsammans. En hingst, en vallack och ett sto. Det har kommit fram att Rugge kommer döda vallacken och att stoet kommer döda någon människa i ren panik.
Sen när händer det?!

I det vilda så finns det tre olika flockar. Stoflock, hingstflock och flock med en hingst och flera ston.
Rugge är än så pass ung att han skulle vara i en hingstflock och där leker de, skyddar varandra och förbereder varandra inför framtiden. Hästar dödar inte. Visst, de kan bråka, men de dödar inte!

Visst finns det många hingstar som är "elaka", "ohanterliga" och "ilskna". Men det är något människan har skapat!
Så fort en hingst har en flock så är deras största instinkt att skydda.
Rugge har sin flock nu med en vallack och ett sto. Han kommer inte att döda någon som är hans flock.

Jag hoppas att fler öppnar upp ögonen och förstår att de flesta hingstar är underbara individer, det är bara dagens hästhållning och människorna som förstör dem.

Varning för bildbomb. Men man hinner ta ganska många bilder på två år :)



INGET flyktdjur föds elakt. Det är VI som gör dem till de monster vi avskyr!

Kommentarer
Postat av: sandra
2013-02-14 @ 00:16:37 / http://ildapilda.blogg.se

Åh, jag smälter! Tack bästa Johanna o som jag sagt förr, jag är så JÄVLA GLAD att du var Rugges tidigare ägare!! Både för min skull såklart men framförallt för hans, det är så fantastiskt att få se en oförstörd häst växa upp. Han är pain in the ass ibland, men han har inget ont i sig!! <3

Svar: Speachless! Det betyder mycket! :) <3
Kämpa på nu med Rugge och visa alla hur fel dem har!!!
stalltororp.blogg.se

Postat av: Emelie
2013-02-23 @ 20:41:10 / http://dottlaonina.blogg.se

Gud så himla fin! Önskade att jag hade en sån fin häst!

Svar: Ja visst är han! Världens finaste ardenner :)
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: