Framtiden.

Jag har som sagt varit hästtjej i stort sett hela livet. Jag brinner för mina hästar, jag lever för mina hästar.

Tills fram till något år sedan så har jag alltid varit hoppintresserad. Jag ville ha smäckra halvblod som kunde hoppa hööögt!
När jag fick Ella så hoppade jag rätt mycket i början, när vi hade ridhus, vi hoppade aldrig under 80 cm och vårat rekord ligger runt 1.20.
Detta med en fet ponny, utan muskler, som hade dåligt anpassad sadel och för långt tjockt bett. En ponny som inte blivit riden ordentligt på över fyra månader. Jag mår helt ärligt dåligt när jag tänker tillbaka på våra första månader.
När vi väl flyttade från ridskolan så märkte jag att hon inte gick att rida på, varken ute eller på banan, ännu mindre hoppa.
Hon drog upp huvudet med helspänd kropp och skulle absolut inte slappna av. Inte ens i skritten...
Mamma pratade runt och det slutade med att hon köpte en barbackagjord och ett hackamore till mig.
Det fanns inte ett enda bett som Ella trivdes på och det fanns ingen sadel som satt bra på den feta ponnyn som även är överbyggd. Visst fanns det bett som hon gick bättre på, tex. tvådelat pelham, men hon ville inte acceptera att ha något i munnen.

Vi började jobba från marken. Komma närmare varandra. Bygga upp muskler utan ryttare.
Några gånger i veckan red vi ut på långa skritturer och bara njöt. Vi red ut barbacka i bara grimma och ett grimskaft. Vi klättrade i skogen. Vi blev vänner.

Idag känner jag att jag har världens bästa vän, och hon heter Ella.
Hon blir alltid glad när hon ser mig, hon försöker alltid göra sitt bästa, även om hon ofta har lite för mycket krut.

I framtiden vill jag kunna bygga upp trevliga relationer tmed andra hästar. Jag vill kunna fördjupa mig mer inom ridningen och jag vill inte vara indelad i någon klass. Jag vill inte vara varken hopp- eller dressyrmänniska. Trav- eller galoppmänniska. Jag vill vara ETT med hästen.

När jag känner mig redo vill jag starta en liten verksamhet. En lärorik plats där man får lika mycket teori som ridning. Där man lär sig om hästen som individ och hur man gör för att utvecklas som människa med sin häst.
En plats där hästarna går på lösdrift i stora kupperade hagar i en stor flock. Fri tillgång till foder och stora ligghallar.

Jag hoppas att jag en dag kommer lämna ett avtryck här på jorden.
Jag vill visa vem jag är och vad jag går för!

Ella ca 2 månader efter jag fått henne.

Ella i januari.


Jag och min underbara Ella i december!




Kommentarer
Postat av: Sandra Johansson
2013-02-12 @ 14:30:48 / http://ildapilda.blogg.se

Sånt här gör mig glad!!! Keep on fighting!! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: