Foder

På senaste tiden så har jag blivit väldigt insatt i hästarnas foder.
Min filosofi är att bara ge grovfoder. Hö, hösilage och halm är bra grovfoder för hästar.

För att ett hösilage ska vara så bra som möjligt så ska det ligga mellan 30-80% TS(torrsubstans)halt. Om TS ligger över 80% så räknas det som hö och om det ligger under 30% så är risken stor att balen blir möglig då det är så blött som bakterier trivs i.

Ella och Thea har fri tillgång till halm ute, i en hemmagjord halmhäck, och inne så strör jag boxen med halm.
Om man vill ha halm som foder så är det bästa vetehalm då havrehalt oftast har högre MJ(energi)halt.

Nu när Ella är dräktig så har jag valt att ge henne både Granngårdens avelspellets och betfor. Detta är för att hon började tunna ur för någon månad sedan.
Egentligen så tycker jag att kraftfoder är väldigt onödigt ifall man har ett hö med bra värden, men jag måste få upp Ella i vikt och hon kan inte äta så mycket grovfoder som hon skulle behöva.

Något som de flesta inte är medvetna om är att det är otroligt mycket socker i kraftfoder. Detta är inte bra för tex. fånghästar eller hästar som har lätt för att gå upp i vikt.
För hästar som går barfota så är socker väldigt dåligt för hovarna, självklart gäller detta hästar som inte motionerar bort sockret. Socker är den största orsaken till strålröta, vilket de flesta barfotahästar har.

Ett bra tips till er som har en häst som har svårt att gå upp eller ner i vikt är att beräkna ut en bra foderstat.
Det man räknar ut är MJ, g smb rp (gram smältbar råprotein), ca g (Kalcium gram) och P g (Forsfor gram).
Något man även måste tänka på är att en häst måste få äta minst 1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt eller 1,8 kg hösilage/100 kg kroppsvikt per dag.
Man ska även tänka på att hästens dagliga tuggbehov uppfylls. Man har kommit fram till att vildhästar äter ca 60% av dagen, vilket är ca 14 h.
Om din häst tex. får 10 kg hö per dag så är uppfyller det inte tuggbehovet. Ett enkelt sätt att lösa detta på är att använda sig utan SMHN (småmaskigt hönät), vilket förlänger ättiden.
Ett annat exempel är att ta bort några kilo hö och ersätta det med halm då halm oftast har lägre värden än hö, och man kan därför öka på givan.

När man har hösilage så är det väldigt viktigt att lukta och kolla på balen innan man fodrar. Det kan lätt gå hål i plasten och mögel frodas ganska lätt då det bildas en jäsningsprocess. Det är även viktigt att man inte har en bal öppen längre än en vecka, beroende på temperaturen. Mögel utvecklas snabbare i värme!
Med hösilaget så måste man vara medveten om att, beroende på TS halt, ge mer än om du hade gett halm.
Ju blötare hösilaget är, destu mer måste du ge. Vattnet väger mer än vad man tror!

Om man har problem med sitt foder eller foderstat så är det jättebra att bolla tankar med någon kunnig inom området!

Jag tycker att det är bra att hitta minst EN grej inom hästeriet som man inriktar sig lite extra på.
Självklart kan man aldrig vara bra på allt, men man kan iallafall försöka bli bäst på något!

Mina ämnen jag brinner för är hovar, foder och nu dräktigheter.




Vad har ni fördjupat er mer i något, eller vad skulle ni vilja kunna mer om?

Kommentarer
Postat av: sandra
2013-02-14 @ 00:36:17 / http://ildapilda.blogg.se

Grym foderhäck!!! :D

Svar: Hahah! Jag tycker den ser lite speciell ut, men den funkar bra! :D
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: