Vad händer nu?

Jag kan fortfarande inte förstå att Rebelle är här. Jag sitter i timmar och stirrar på dem i hagen och jag känner bara ett lugn som drar över mig.

Rebelle mår jättebra och hon springer och busar både med sig själv och mamma.
Hon har många gånger smakat mammas mat och vatten samt att hon härmar mammas olika rörelser.
Hon är otroligt självständig för att vara fem dagar men samtidigt är hon väldigt nyfiken på allt runt omkring. 

Hon är verkligen en liten kopia av Rugge.

Ella är fortfarande hönsmamma men hon börjar släppa lite på avståndet mellan henne och Rebelle. Man ser att hon är lugn och fridfull i själen, en helt ny ponny.
Jag är dock fortfarande lite rädd att det är något fel på Ella då hon sparkar upp mot magen och kliar sig om bakbenen.
Hon är lite blodig "där bak" och har även flytningar(?) som är genomskinligt.

Imorgon kommer jag att släppa ut henne själv en stund i hagen så livmodern drar ihop sig och så får jag se om flyningarna försvinner.
Jag hoppas innerligt att allt är normalt, att det bara är så att hon rensar livmodern, annars blir det att ringa ut veterinären igen.

Jag ska även erkänna att jag faktiskt inte avmaskat Ella än, vilket man ska göra samma dag de fölat, då hon inte har någon mask och jag inte tycker att det inte är nödvändigt att avmaska i onödan.
Däremot så har Rugge gått i hagen som de går i nu vilket innebär att det är stor risk att det finns spolmask vilket kan vara dödligt för lilla Belle. Jag ringer veterinären imorgon och kollar så slipper jag oroa mig i onödan!

Vad gäller "träning" för Ella så kommer jag att placera ut några bommar som jag tänker att hon ska skritta över för hand. Detta för att hon kan jobba upp ryggen lite då hon blivit väldigt svankig.

Här kommer iallfall några bilder från idag.
Bilderna blev väldigt pixliga då det var sånt dassigt väder idag.

 
























 

Kommentarer
Postat av: sansra
2013-08-14 @ 10:23:49 / http://ildapilda.blogg.se/

Å hon är så fiiin!!!!


O tänkte på de m mask. Avmaska du rugge ngt hos dig el kollade om han hade mask? Jag har inte avmaskat honom el ngt alla hos mig. Hatar kollamasken då de inte visar all mask...

Svar: Visst är hon! :)
Jo, jag avmaskade honom precis innan han åkte med ett maskmedel från USA. Utöver det så vet jag att han avmaskades precis innan han kom till mig.
Jag brukar som MAX avmaska en gång om året, oftast mer sällan då vi haft bra betesmarker.
Jag tror att de flesta avmaskar mer än vad som är nödvändigt och till slut blir de stackarna hästarna resistenta och medlet biter inte när de väl får mask.

Däremot är det nog smart att avmaska när man märker att de har mask eller när man själv känner att det är dags. Rugge avmaskades alltså bara en gång hos mig och det var precis innan han åkte :)
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2013-08-26 @ 14:17:34 / http://ildapilda.blogg.se/

Okej men vad bra!!!
Ja verkligne, d eärdumt o avmaska för mkt o nu är de ju recepbelgt också. dock känns de ändå rätt enkelt o få ut medel men jag är glad att vi fick de direkt då de kröp ur en mask ur ildas rumpa.. fyfan... men funderar på prova kolla masken igen,.. än om de inte visar den masken ilda hade så är de ju blodmaks osv som är värst..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: