Träning

Snart ska jag åka iväg till skolan för att skriva ut mig, jag var där redan igår och lämnade böcker och datorn, men idag ska jag skriva på en massa papper som de inte hade klart igår.

Det lovades dåligt väder idag men jag känner på mig att vi får några timmar utan regn.
Jag tänkte då fixa hovarna på Ella och sedan få med henne på ett kort träningspass från marken.
Det ska bli kul att se hur mycket hon kommer igår då vi började med lite öppnor och slutor från marken i vintras.

Ella är en sådan häst som blir lätt psykiskt trött på arbete och har väldigt svårt att koncentrera sig. Det finns alltid så mycket annat runt om kring som är roligare att fokusera på.
När hon tröttnat på en uppgift så visar hon det väldigt tydligt, och ibland börjar hon även "spela dum". Då står hon där som tex Rugge (ni som vet hur man är), hon bara stannar och kollar på en som att man är dum i huvudet. Hon vet då inte hur man går fram, bak eller flyttar sig åt sidorna. Man är tillbaka på 0.

När fölet är föds så kommer jag, efter några veckor, börja träna Ella i hagen. Bara från marken till en början.
Jag har sedan ett tag tillbaka velat börja med lite AR, och det är det jag och Ella ska köra igång i sommar.
Jag längtar tills Ella får en fin kropp, finare överlinje, bättre muskler och framförallt starkare hjärna.

Jag har så många ideer och jag längtar tills jag kan börja bygga upp min lilla ponnyskrutt igen!


Mysig uteritt.
Fråga mig inte varför jag hade ludd bakom öronen... Jag var väldigt duktig att dra på mer utrustning än vad hon behövde förr i tiden. Detta fyllde då alltså INGET funktion tillskillnad från bilden under.


Första ridbilden på mig och Ella. Första sommaren i Gonäsheden -09

Kommentarer
Postat av: Sandra
2013-04-17 @ 19:05:30 / http://ildapilda.blogg.se/

Hahaah! Ilda gör exakt samma! Även fast det är väldigt jobbigt, är det just den grejejn som ilda lärt mig hela min nya fiolosofi med. Har man hjärtat på rätt ställe kan man inte slå eller skrika på en häst som bara står, då börjar man ist lyssna, tillslut´, än om de tar ett bra tag innna man inser det :P
Fina djur!! Fina ruggis!! :D Han börjar få vårkänslor o skuttar runt i hagen o vill leka heeeeela tiden! :D

Svar: Hästar är så sjukt komplicerade och smarta djur egentligen! Det är inte många som har tålamodet till att lugnt och sansat ta sig igenom ett tufft pass där hästen inte "lyssnar".Själv blir jag så förbannad att jag går in med hästen igen då jag inte orkar bråka.
När jag sedan satt mig och tänkt igen passet så kommer jag på att jag oftast "pressar" Ella till att göra någonting som hon faktiskt inte gjort på länge eller något hon inte är van vid. Vad är jag då för människa om jag tvingar henne att göra det när hon troligtvis inte har varken kondition eller muskler till att göra det jag ber om!
Man får helt enkelt rannsaka sig själv, det är oftast där problemet ligger :)
Vi lär oss så sjukt mycket om vi bara lyssnar på hästen!

Åh, kul att han börjar få vårkänslor! Vi fick det för typ en vecka sedan men sen kom blåsten och de vill hellre så inne i stallet :/
stalltororp.blogg.se

Postat av: Sandra
2013-04-19 @ 16:19:11 / http://ildapilda.blogg.se/

Ja verkligen!!! Men första steget är att inse sina egna brister! O jag tror att sålänge man är villig o försöker att förbättras o ser hästen som ngt mer o större o lite mer som den som ska visa så tror jag att de accepterar misstagen, det är min filosofi iaf :)

Haha jaa! :D Regnade hela dagen igår, han är som en oxe han fryser aldrig typ! haha ilda skakade lite tom! men hon fällde ju all päls direkt typ o hon sätter mkt mer än rugge tror jag så blev nog större omställning för henne..

Svar: Ja men eller hur! Om man vill utvecklas inom ridningen/hästhållningen så måste man granska sig själv!Som du säger så visar hästen mycket mer än vad vi tror. Vi måste då ta oss en rejäl tankeställare och fundera ut varför hästen beter sig som den gör och lyssna på vad den försöker säga!
Rugge är en liten kämpe (läs: bastant jävel ;) ), klarar all sorts väder och vind! Men att dem fäller vinterpälsen direkt med första värmen är ju inte alltid så trevligt, speciellt inte där det börjar regna och blåsa! :/
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: