Vad händer?

Nu har jag inte varit inne här på ett tag, men jag ska försöka komma ikapp och skriva lite om mitt inte så händelserika liv.

Lisa, Theas ägare, var här i helgen. Vi gjorde om lite i stallet, red, Lisa masserade Thea och jag fixade Ellas och Theas hovar.
Då Lisa har planer på att flytta Thea till sommaren eller hösten så ville hon lära sig att underhållsverka då det är väldigt dyrt att ta ut en barfotaverkare varannan vecka. Jag visade henne lite hur man raspar vägg och fixar traktstöd. Thea har tyvärr många hålväggar sedan i sommras då jag lät de gå för länge utan verkning + att de stod inne i ligghallen väldigt mycket pga att det var för varmt för dem att gå ute.
Thea har annars väldigt fina hovar med otroligt snygga och stora strålar, konkav sula och fint vinklade ballar.
Ella har däremot väldiga problem med strålröta och lite för tunna sulor.
Det som är lite konstigt är att Ella är den som går bäst på grus och hårda vägar medans Thea blir jättestel och ovillig till att trampa på som vanligt.

Jag har tyvärr inga bilder på Theas hovar på den här datorn, och jag har bara gamla hovbilder på andra datorn. Kanske får gå ner och fota Theas hovar någon dag.

Bjuder på en bild på Ellas v. framhov innan verkning!

Synpunkter är välkomna!


Till annat nu då...
Jag tror att Ella kan vara dräktig. Jag vill egentligen inte säga det då jag kommer bli så besviken om det inte kommer ett föl i sommar. Men men.
Ella har iallfall gått ner i vikt, eller ja, fettdepåerna är borta, men kulmagen växer.
Hon får nu 5 kg hösilage och 1 kg hö om dagen och fri tillgång till halm.
Inte nog med att hon blivit tjockis, hon har även börjat bli väldigt aggressiv mot Thea. När jag menar aggressiv så menar jag att Thea kan stå flera meter ifrån och sova och så gör Ella utfall med öronen slickade rätt bakåt, öppen käft och ögonvitorna synliga. När de står i box så kan Ella få för sig att attackera Thea och bita henne i halsen utan provokation. Det är som att Ella helt plötsligt har blivit den ranghöga, om man ens får kalla det så. Thea har alltid varit den ranghöga, enda sedan de träffades för 2,5 år sedan, och det känns inte som att de bara kan byta roller sådär.
Jag vet inte om jag ska ta ut en veterinär, det känns väl sådär att lägga ut en tusenlapp om hon inte är dräktig, men samtidigt så vill jag ta ut vet. då detta troligtvis är hennes första föl om hon nu är på smällen...




Så här ser Ella ut 60 % av dagen.




Tjockis-Ella


Alla tips är såklart välkomna!

Kommentarer
Postat av: sandra
2012-12-19 @ 17:41:05 / http://ildapilda.blogg.se

traktstöden ser lite ut som ilda, att de har tippat lite, det är de enda jag kan säga ngt om :P
o sjukt spännande om hon är dräktig!!! :D

Svar: Tack! Rättar man till det genom att hålla traktstöden nere och jämna?Ska bli väldigt intressant om hon är dräktig!!! Det kommer bli Sveriges gulligaste föl! :D
stalltororp.blogg.se

Postat av: sandra
2012-12-21 @ 17:52:30 / http://ildapilda.blogg.se

fick inget svar på bloggen, brukar väl komma upp en ruta då man svarar?? så ajg såg inte att du skrivit :)

Ilda har haft jättetippade o om man verkar trappstegsverkningen, alltså drar m hovkniven vid traktstöden så det blir en 90 graders vinkel mot stödet. Jättesvårt att förklara men det nya växer upp rakare då. Tänk dig att du ska verka ett nytt traktstöd precis innanför, haha försåtr du ngt??

Ja verkligen!! :D Könsmogen lär han ju ha varit känns det som. Han ahr ju sjukt stora kulor då han släpper ner hela paketet! Men han har aldrig haft paketet framme hos oss som jag sett, förutom för ngndag sedan men då hade han hela näsan i ildas rumpa, tror hon är brunstig nu, o sen då han började springa ohoppa upp så drog han in allt, så jag tror inte ritkigt han fattar ännu? :P men vem vet?!!

Svar: Jag tror att jag förstår, men det är så jag brukar göra :oFår plugga på lite mer tror jag! Märkte att det inte var det lättaste att verka traktstöden när det är minusgrader :(

Jo, men Rugge har alltid gjort så vad jag har sett, hoppat upp med snoppen inne. Han älskade att gosa med stona när de var brunstiga, och det känns som att han varit en buse och betäckt på riktigt när ingen står i närheten. Haha
Jag tror inte att han är så korkad som han ser ut ;)

Vet att Christoffers mormor och morfar sett honom betäcka Ella på riktigt men när man kommit ut så står han där och ser korkad ut.
Men vi får väl se! Jag hoppas iallafall innerligt att Ella är dräktig, allt pekar på att hon är det! :D
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: