Idag då?

Idag tänkte jag åka in till Ikano-huset som är Linköping största shoppingcenter.
Jag har inte kunnat köpa julklappar än så jag tänkte passa på idag!

Om jag hinner när jag kommer hem så ska jag rida en barbackatur på Ella, för det är väl så mycket jag vågar göra.

Jag har även hittat ett preggo-test till hästar som jag tänkte beställa hem i januari då jag har lite mer pengar.
Jag vet inte vilket som är smidigast, kiss-test eller blod-test. Båda kan man göra själv hemma för 370 kr + frakt och fakturaavgift.

Om någon känner att dem vill hjälpa mig så får ni gärna gå in på den här hemsidan ---> HÄR

Ella har börjat bete sig så konstigt på sista tiden. Hon är riktigt aggressiv mot Thea, hon "ser spöken" i stallet, hon tycker att det jättegosigt att bli borstat i boxen och nu har hon även börjat gnägga efter mig så fort jag kliver utanför husdörren på kvällen.
Jag har kännt mellan naveln och juvrena på henne, det är där man känner sparkar och fosterrörelser, men jag har inte kännt något än. Tydligen så ska man kunna börja känna sparkar redan efter 190 dagar. Det jobbiga med ifall hon är dräktig är att jag har ingen aning om vilket dygn hon är på och om jag har otur så fölar hon redan i början av året.
Det ultimata vore om hon kunde föla på sommaren, ute, och jag kan sova i ett tält utanför hagen. Jag har inga planer alls på att vaka i ett svinkallt(inte riktigt, men nästan) stall och behöva slå ut väggen mellan Ellas och Rugges gamla box.
När jag har surfat runt på Bukefalos så har jag även fått reda på att det är LAG att vaka när stoet ska föla, vilket är förstås logiskt med tanke på hur mycket som kan gå fel och att man ska hålla reda på efterbörden osv, MEN jag har inte heller några planer på att köpa foal-cams och allt vad det nu heter. Det är riktigt äckligt dyrt, och speciellt när man troligtvis bara kommer använda den en gång!

Det jag även har tänkt på är ifall Rugge verkligen var könsmogen i somras, han var alltså då 2 år.
Vad jag har förstått så blir hingstar könsmogna redan vid ett års ålder, men jag kanske har missuppfattat det hela?
Redan när Rugge var ett år så hoppade han upp på Ella, utan snoppen framme, och hon hade inga som helst problem med det. Jag vet när Ella stod i Ludvika och fick gå med en valack som försökte betäcka henne så blev hon riktigt förbannad och det slutade med att de inte fick vara hagkopisar mer.
I somras när Rugge hoppade upp så gjorde han det hellre på Ellas mage, från sidan. Så gör dem väl inte barn? Haha
Jag vet ju dock inte vad dem gör på natten så det kan ju mycket väl hänt att han betäckte då.
Något mer jag lärt mig genom Bukefalos är att ston kan brunsta även fast de är dräktiga, och det är INTE något jag lärt mig. I somras så trodde jag att varken Ella eller Thea var dräktiga då de brunstade, men det kan ju alltså vara fel.
Något som skulle bli jobbigt är om både Ella och Thea är dräktiga, visst skulle det vara roligt, men så jobbigt det skulle bli!
Egentligen är det väl något jag önskat, längst bak i hjärnkontoret, och det skulle vara helt underbart att se två fölisar leka tillsammans med de två underbaraste hästmammorna i världen.

Nej... Nu måste jag verkligen åka in till stan innan alla har slutat jobba och det inte finns några parkeringsplatser!




Finaste flocken i somras!


Ha en bra dag alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: