Att bygga upp en häst

Sedan ett tag tillbaka så har jag mått ganska dåligt över tanken att rida Ella. Vi hade ut en sjukgymnast för djur (equiterapeut) och det var ju inte alls lovande. Det konstaterades att Ella var halt på båda frambenen i arbete på volt, det var inner ben som var dåligt.
Jag fick en liten mall att gå efter, vad gäller träning, och vi skulle arbeta för hand ett tag framöver. Jag var även tvungen att börja banta Ella, vilket jag egentligen inte vill, men hon är väldigt tjock och hade börjat utveckla fettepåer lite överallt.
Då hon har ganska smäckra ben och stor mage samt att hon är överbyggd gör att hon belastar alldeles för mycket vikt på frambenen, detta resulterade ju såklart i att hon blivit halt.

Det senaste året har varit en jobbig resa för mig och Ella. Året började med hovböld efter hovböld efter hovböld. Hon var blockhalt och mådde verkligen dåligt, och att se sin häst må dåligt är den VÄRSTA känslan någonsin.
Efter hovbölderna hann vi sätta igång lite smått, men snabbt märkte jag att någonting inte stod rätt till. Det var då equiterapeuten fick komma ut, och här står vi nu.
Jag vill och vågar egentligen inte rida Ella än, jag vill inte belasta henne ännumer. Det som har kommit upp nu är att jag gärna skulle vilja testa NH lite smått. Jag vill inte bli en extremist, som de flesta kan bli, utan jag vill kunna koppla ihop olika träningssätt för att uppnå något som både jag och Ella trivs med. Till en början vill jag bara arbeta från marken, få henne att känna tillit till mig, och när hon byggt upp muskler nog till att bära upp sig själv och mig så testar vi uppsuttet.

Jag satt här om dagen och googlade runt för att hitta olika träningstips för att få starkare buk- och ryggmuskler. Det fanns inte så himla mycket som skulle passa mig och Ella då de flesta träningarna var uppsuttet.
Jag såg även att en häst kan bli "bukig" om den får för lite protein, så det är något som jag ska kolla upp!
Men tillbaka till träningen.
Då vi bor i ett väldigt platt landskap så är det väldigt svårt att hitta klätterställen, det är det enda jag kan komma på att göra för hand, för att träna upp musklerna.

Nu låter det som att hela världen är emot oss, men så är inte fallet. Jag har bara inte hittat de rätta knepen för att komma vidare. Ella har nu fått bort de flesta fettepåerna och ser allmänt friskare ut.
Jag är bara otroligt rädd för att förstöra min fina hjärteponny!




Om någon har träningsförslag så är det bara att kommentera!!


Kommentarer
Postat av: Hanna Helin
2012-12-10 @ 12:05:28 / http://irmelin.bloggagratis.se

Kika in här Johanna! Den här tjejen förklara tydligt och bra om det är NH du vill hålla på med.http://lycklighast.wordpress.com/seven-games-de-sju-lekarna/ .Sen kan du kika på hur man arbetar en häst från marken inom den akademiska ridkonsten. http://www.ridkonst.nu/utbildningstrappan.html. Det finns MASSOR att göra från marken :) Long reining/långa tyglar är också en bra grej. http://www.ellenofstad.com/svensk/videosvenske/laangatyglar_svensk/laangatyglar_svensk.html .

Om du har problem med för mycket fett och svårmotionerad häst så är det är mycket bra alternativ att räkna ut hur mycket hö Ella behöver för underhållsbehov genom en höanalys och sen ha fri tillgång till halm (gärna vete). Jag fick göra så på Goliath när jag inte hann rida så mycket jag kunde eftersom han också lade på sig för mycket. Det finns ju två behov som måste tillgodoses, näringsbehovet och tuggbehovet. Om du bara drar ner på höet (antar att du tagit bort allt kraftfoder och bara ger nödvändiga mineraler redan?), får Ella andra problem med magen då en häst fortfarande behöver äta 16-20 timmar per dygn. Halm är då ett utmärkt komplement!

Svar: Hej! Ska absolut kika på länkarna. Är öppen för alla möjliga förslag :)

De har redan fri tillgång till halm och äter hö+hösilage 4 gånger om dagen(4 kg hösilage och 3 kg hö), inget kraft förutom lite krafft grund efter ridning, olika mineraler + mineralsten i hagen. Jag vet inte om jag ger för mycket grovfoder... Tyvärr har jag ingen analys på varken höet eller hösilaget, men jag vet att förra årets hösilageskörd hade ok värden.
Du får gärna säga vad du tycker och tänker, uppskattar all hjälp jag kan få! :)
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: