Hagar

Jag vill börja med att säga att detta är min egna uppfattning kring hagar.


Som de flesta människor vet så rör sig vilda hästar väldigt mycket, oftast runt 3 mil om dagen, detta för att leta föda, vatten och ett säkert ställe att vila på.
Tamhästar har istället maten och vattnet serverat, och de känner sig oftast säkra där de bor, och detta gör att dem inte rör på sig lika mycket.

De flesta häst- och stallägare har små hagar som till vår och höst blir riktigt geggiga.
Personligen så förstår jag inte varför man gör så. Varför man låter hästar, som är gjorda för mycket rörelse, gå i små sketna hagar som inte stimulerar dem överhuvudtaget.

I sommar kommer jag att bygga min egna fattning på "Paddock paradise", vilket ska stimulera fram mer rörelse hos hästarna.
För tillfället går hästarna i en varsin hage då Ella behöver fri tillgång till hösilage, och eftersom att Thea är den ranghöga, så hade jag inget annat val.
Normalt så går både Ella och Thea tillsammans och på vintern så kan dem gå i alla hagar på våran gård, vid fodring så brukar jag variera ställena så de inte står och förväntar sig att få maten på ett visst ställe.

Många tror att hästarna inte vill röra på sig på vintern när det är kallt och hösten och våren när det är geggigt.
Men för att sedan på sommaren, när det är varmt, tro att dem ska röra sig mer i stora hagar.
Detta är enligt mig helt fel, vilket visade sig förra sommaren när det var som varmast.

När det är varmt så står hästar oftast i skuggan och betar, rör sig inte speciellt mycket, och blir lätt svettiga. På vintern rör de sig för att leta föda, även om de får mat fyra gången om dagen. På våren när gräset börjar komma upp så går de gärna runt och betar, så länge det inte är för varmt, likaså på hösten när det sista gräset finns kvar.

Ligghallarna här används mer som skydd för värmen än skydd för kyla och nederbörd.

 

E: Ellas hage
T:Theas hage
Brun: gödselstack
Orange: Traktorgarage
Rosa: P-A's hus
Rosa med rött: Vårat hus

Som ni ser så har vi kanska stora/många hagar till två hästar, men detta är för att dem ska få röra på sig mycket samtidigt som dem får mycket gräs att äta.
Detta är ännu inte ultimata hagar då jag tycker att dem är för öppna, men som sagt så ska jag fixa det i sommar.

Det folk även borde göra är att stänga av de geggigaste delarna av hagen, grusa, eller sanda för att minska risken för att hästen halkar eller få mugg.
Oftast är hagarna geggigast vi öppningen, och runt de ställena där de brukar få maten.
För att undvika att fodret blir lortigt/dåligt så är det smart med olika foderlådor eller hönät, som även förlänger ättiden, då hästarna kan bli sjuka om de äter av dåligt hö/hösilage vilket de gör om de är riktigt hungriga.

I framtiden hoppas jag på att fler människor gör sin hästhållning mer naturlig för hästen, då de förtjänar att ha det så bra som möjligt!

Ni får gärna lämna en kommentar om hur era hagar se ut, eller länka till eran blogg där ni skrivit om hur ni har era hästar.

Ha en underbar dag!

Kommentarer
Postat av: sandra
2013-04-04 @ 21:53:03 / http://ildapilda.blogg.se

Oj! är der svarta som binder ihop gårdarna eller husen, allt hagar? :) älskar att du har så stora hagar! Jag tkr om min hage nu, den är bra mkt större än jag ngnsin haft o sett förut, men jag skulle såklart vilja ha den mkt större! :)
Hagar är roligt!! :D De kommer förhoppningsvis få en grymt stor sommarhage! Bara inte markägaren fjantar om att hästar trampar igen dikena mellan åkrarna. Har du ngnsin varit med om att hästar trampar igen diken o inte håller de öppna? jag har bara sett att hästar håller dem öppna o inte trampar igen dem? sjukt konstigt...

Svar: Ja, allt det svarta är hagar :) Snälla sambo-morfar har tagit tillbaka åkrar så jag får hagar, utan att jag ens behöver fråga! :DJag tycker också att hagar är svinroligt och jag längtar till i sommar när jag bygger om så det blir lite mer utmaning för dem! En liten dröm jag har är att lägga ut små och stora stockar så dem får gå alternativt hoppa över dem (och om lilla jag får ta ett skutt över det med någon häst är det bara ett plus ;))
Som jag skrev så har vi också åkerhagar och vi har både dike i hagen och sen har vi fått stängsla runt ett dike som går runt en väg emellan åkrarna.
Jag kan fota någon dag i hagen så kan du få se våra diken.
Jag kan inte säga att dem trampar upp dem, men iof så är dessa diken inte nya så marken är ganska fast eller hur man ska säga! Rugge har alltid hoppat över dikena om han kommer i trav eller galopp. Haha lilla Rugge!
Hoppas verkligen att eran hage blir bra och att hästarna uppskattar allt jobb du gör för dem ;) :)
stalltororp.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: